In 2005 gaf ik mijn eerste nascholingstraining aan een groep van 12 enthousiaste leerkrachten die wilden leren omgaan met oudergesprekken die niet vanzelf gingen. Na een korte kennismakingsronde werd elke leerkracht uit de groep gehaald om in een kamertje ernaast een gesprek te voeren met een ‘boze ouder’. Zo had iedereen een zogenaamde ‘nulervaring’ aan het begin van de training. Tijdens de laatste trainingsdag had elke leerkracht weer een gesprek met een ‘boze ouder’. De verschillen waren enorm, het competentiegevoel was duidelijk gestegen.

Dit smaakte naar meer. Ik ging meer communicatietrainingen geven, niet alleen op hogeschool de Kempel, maar ook op locatie waar ik met complete teams werkte. Telkens vraaggestuurd vanuit de leerbehoeften van de deelnemers. Sommige vragen waren meer didactisch van aard en zo ontstonden mijn eerste didactische trainingen, gericht op taalonderwijs en –didactiek.

Duo

In 2007 ging ik een samenwerking aan met Henk van Mil, docent rekenen/wiskunde met een stevige achtergrond op het gebied van pedagogiek, psychologie, leidinggeven, boeddhisme en healing. We gingen als duo aan de slag. Onze eerste training had de titel ‘Waardevol communiceren’ en werd al snel opgepikt door verschillende stichtingen waaruit diepe relaties ontstonden met langlopende trajecten op verschillende scholen.

In 2010 begonnen we met onze eerste opleiding voor leraren en leiders: de CoCo-specialist. Communicatie en Coaching, gebaseerd op NLP. De vele NLP-opleidingen die we daarna verzorgden, hadden een kleurrijke doorwerking op onze trainingen die daardoor steeds persoonlijker (dichtbij en authentiek), praktischer (met concrete tools), positiever (voor de teamcultuur) en pregnanter (via sterke theorie-cultuur-persoon verbindingen) werden.

Voor meer informatie...

Neem dan contact met mij op

Maatwerk

Verschillende schoolleiders kwamen met uiteenlopende vragen die altijd resulteerden in trajecten die volledig op maat gemaakt waren. Zo hebben we scholen begeleid:

  • van zelfstandig werken naar zelfverantwoordelijk leren,
  • in het coachend begeleiden van leerlingen,
  • naar een heldere visie met concretiseringen in leerkrachthandelen,
  • naar een positief teamklimaat,
  • van groepsverantwoordelijkheid naar schoolverantwoordelijkheid,
  • bij het vergroten van ouderbetrokkenheid,
  • op het brede gebied van taalonderwijs (de taalvisie, het taalbeleid en de taaldidactiek) en op specifieke domeinen, zoals begrijpend lezen,
  • in bewustzijn op de eigen teamcultuur,
  • in het voeren van oudergesprekken.

BOARD

In 2015 introduceerden we de BOARD-principes in onze trajecten:

Binnenuit. Wij geloven dat de beste teamveranderingen van binnenuit komen. Daarom zetten wij teamleden in hun kracht om zelf de motor te zijn van de verandering waar het team gefundeerd voor kiest.

Ontwikkelkracht. Wij geloven dat ieder teamlid een fundamentele bijdrage levert aan de kwaliteit van de school. Daarom werken wij in de zone van naaste ontwikkeling van elk teamlid.

Autonomie. Wij geloven in teams die zelf de regie (leren) voeren en die verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van het eigen onderwijs.

Resultaatgericht. Wij geloven in de kracht van resultaten die door het team gedragen worden. Daarom contracteren wij op inhoud en proces.

Duurzaamheid. Wij willen bijdragen aan duurzame verbeter- en veranderprocessen.

Bruikbaar?

Vanuit deze principes en rijke ervaringen begeleiden we elk jaar talrijke trajecten op scholen. Meer weten over de mogelijkheden van een training op uw school, neem dan contact met mij op.